Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

18 lipca 2014

Awokado zwiększa przyswajanie witaminy A

182

Spożycie całego awokado z sosem pomidorowym, o zabarwieniu pomarańczowym lub z surowymi marchewkami znacząco zwiększa absorpcję prowitaminy karotenoidy (alfa-i beta-karoten) do aktywnej postaci witaminy A, jak donoszą najnowsze badania, opublikowane w Journal of Nutrition. Witamina A przyczynia się do utrzymania zdrowej skóry, wspomaga układ odpornościowy, a także wzrok, ma właściwości przeciwutleniające. Karotenoidy prowitaminy, jak alfa-i beta-karotenu, nadają kolor pomarańczowy i żółty wielu owocom i warzywom. Organizm zamienia te pigmenty roślinne w aktywną i użyteczną formę witaminy A. Badanie opierało się na dwóch różnych rodzajach żywienia, zastosowanych u 12 zdrowych mężczyzn i kobiet. W pierwszym badano, czy świeże awokado, spożywane z dużą ilością beta-karotenu w sosie pomidorowym, wspomoże wchłanianie karotenoidów prowitaminy A, i przekształci je do aktywnej formy witaminy A. W drugim sprawdzano to samo, jednak sos zastąpiono surową marchwią. Podczas pierwszej fazy naukowcy odkryli, że dodanie jednego awokado (150 g) do spożywanego sosu zwiększa: ponad dwukrotnie (2,4 raza) wchłanianie beta-karotenu ponad czterokrotnie (4,6 raza) przekształcenie prowitaminy A (nieaktywna forma witaminy) w witaminę A (aktywna forma witaminy) Podobnie, w drugim badaniu, ustalono, że marchew spożywana razem z awokado skutkuje w: znacznie powiększonym wchłanianiu beta-karotenu ( 6,6 raza) ponad czterokrotnie (4,8 raza) zwiększonym wchłanianiem alfa-karotenu znacznie wzrosła też (12,6 raza) przemiana prowitaminy A w witaminę A - W parowaniu pokarmów chodzi więcej niż tylko o smak. Konkretne produkty spożywane razem, mogą pomóc organizmowi w bardziej efektywnym wykorzystaniu ich indywidualnych walorów. - twierdzi Nikki A. Ford, specjalista ds. żywienia. Wciąż potrzebne są dodatkowe badania, by ustalić, czy ta prawidłowość zadziała u każdego. Jednak już teraz możemy śmiało sięgać po awokado. To cenne źródło składników odżywczych, w dodatku wolne od cholesterolu. źródło: ScienceNews.pl

POLECAMY

Przypisy