Celem akcji jest promowanie i budowanie prawidłowych postaw żywieniowych wśród Polaków. Kampania ma szczególne znaczenie w obliczu ciągle zbyt niskiego spożycia owoców i warzyw w naszym kraju.
Celem działań realizowanych w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” jest edukowanie społeczeństwa na temat zdrowego odżywiania i prawidłowo zbilansowanej diety, której podstawą są warzywa i owoce. Program bazuje na zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz jest zgodny z zaleceniami Rady ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia.
POLECAMY
W VI edycji kampanii hasło „5 porcji zdrowia.” zostało wzbogacone o subclaim „Owoc, warzywo lub sok.”, aby zwrócić uwagę odbiorców na fakt, że niezbędnym elementem dbałości o zdrowie jest spożywanie owoców i warzyw, a szklanka soku może być 1 z 5 zalecanych codziennie owocowo-warzywnych porcji. Podkreślona zostanie także rola opakowań soków – ich funkcjonalność, bezpieczeństwo i kwestie związane z ekologią.
W ramach kampanii realizowane będą szeroko zakrojone działania komunikacyjne w prasie, Internecie i radiu oraz działania edukacyjne z udziałem ekspertów z zakresu zdrowia i prawidłowego odżywiania. Po raz kolejny w akcji wezmą udział coraz chętniej angażujący się w nią blogerzy.
„Polacy, podobnie jak pozostali Europejczycy, w większości nie spożywają owoców i warzyw w wystarczających ilościach. Konsumpcja jest niższa niż rekomendowane minimum 400 g dziennie na osobę – w 2016 roku wyniosła tylko ok. 280 g. Ponadto najnowsze wytyczne dietetyków wskazują już nie na tylko na minimalną, zalecaną liczbę 5 porcji warzyw i owoców, bo rekomendowanych jest już 7 porcji warzyw i owoców każdego dnia.. Dlatego chcemy edukować i inspirować społeczeństwo oraz podpowiadać sprytne sposoby na włączenie warzyw i owoców do codziennego jadłospisu, np. w postaci szklanki soku. Zależy nam, żeby oprócz budowania świadomości, wśród konsumentów pojawiły się również realne nawyki sięgania po warzywa, owoce lub sok każdego dnia” – mówi Sekretarz Generalny KUPS, Barbara Groele.
W opublikowanej w 2016 roku przez Instytut Żywności i Żywienia uaktualnionej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, warzywa i owoce znalazły się u podstaw diety, a jedną z ich porcji może stanowić szklanka soku.
Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” finansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Sponsorów – członków KUPS. Za realizację działań komunikacyjnych odpowiada agencja Michael Bridge Communication, za kampanię mediową – Rebel Media.
O KUPS
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) to organizacja non profit zrzeszająca oraz integrująca producentów soków, nektarów i napojów z owoców i warzyw. Reprezentuje firmy dostarczające na rynek krajowy około 60% soków owocowych i warzywnych oraz produkujące około 70% zagęszczonych soków owocowych i warzywnych w Polsce. Stowarzyszenie współpracuje z instytucjami naukowymi, laboratoriami badawczymi, dostawcami półproduktów, maszyn i opakowań. Jest również aktywnym członkiem Stowarzyszenia AIJN oraz SGFW/IRMA (Międzynarodowy System Zapewnienia Jakości Surowców do produkcji soków). W trosce o konsumentów, dokłada starań, aby stale zapewniać wysoką jakość produktów na rynku. W tym celu Stowarzyszenie KUPS przy współpracy z EQCS powołało system samokontroli przemysłowej DSK (Dobrowolny System Kontroli soków i nektarów), którego celem jest dbanie o wysoką jakość produktów dostarczanych konsumentom przez branżę. Wdrożenie systemu praktycznie wyeliminowało jakiekolwiek nieprawidłowości w procesie produkcji soków. Obecnie Polska branża sokownicza jest w grupie nielicznych liderów UE, u których sporadycznie występujące nieprawidłowości są na bieżąco weryfikowane i usuwane.