Dołącz do czytelników
Brak wyników

Na czasie

7 grudnia 2020

Sposoby na 5 porcji warzyw i owoców w okresie jesienno-zimowym

89

Choć doskonale wiemy, że warzywa i owoce są niezbędne dla zdrowia, często o nich zapominamy. Zwłaszcza okres jesienno-zimowy sprzyja dietetycznym wymówkom, bo gdy zimno i sennie, mało kto z entuzjazmem zabiera się za siekanie składników na sałatkę. Na szczęście istnieje kilka sprytnych pomysłów na warzywa i owoce w zimowej diecie. Są smaczne oraz niedrogie, ale co najważniejsze – znacząco ułatwiają przestrzeganie zasady 5 porcji.

Warzywno-owocowa porcja

Warzywa i owoce – naturalne źródło witamin, składników mineralnych i antyoksydantów, to podstawa codziennej diety. Powinniśmy jeść ich minimum 400 gramów dziennie, najlepiej dzieląc na 5 porcji. Skomplikowane? Tylko pozornie. W praktyce zasada 5 porcji jest prostsza, niż myślisz! Porcja warzyw i owoców to ok 80-100 g tych produktów: surowych, np. 1 jabłko, pomidor, 2-3 szt. śliwek lub gotowanych, jak np. talerz zupy jarzynowej. Porcją mogą być też przetwory owocowo-warzywne: soki, mrożonki, musy.

POLECAMY

Sok przez cały rok

Jedną z 5 dziennych zalecanych porcji owoców lub warzyw może stanowić 200 ml (szklanka) soku. Dodanie jej do posiłku nie tylko go urozmaici, ale też pomoże uzupełnić dietę w witaminy i substancje odżywcze. Tych soki mają mnóstwo, podobnie jak owoce i warzywa, z których powstały. Np. mętny sok jabłkowy to źródło pektyn wspomagających trawienie, a marchwiowy – ważnych dla wzroku karotenoidów. Sok pomidorowy natomiast zawiera likopen o przeciwnowotworowym działaniu. Każdy z nich to gotowy zestaw witamin, po który wystarczy tylko sięgnąć.  

Mrożonki na chłodne dni

Jeśli komponowanie zbilansowanych posiłków sprawia nam zimą większą trudność niż w sezonie, pokochajmy mrożonki. Mając w zapasie mrożone warzywa, w każdej chwili możemy dodać je do obiadu, a mrożone owoce wykorzystać do owsianki lub deseru. Warto wiedzieć, że technologia profesjonalnego mrożenia zachowuje smak i aromat, jak również wartość odżywczą owoców i warzyw. Dlatego wyciągnięte z zamrażarki nadal stanowią element zbilansowanej diety.

Wygodny mus

Musy owocowe i owocowo-warzywne to przekąski zyskujące coraz większą popularność. Lubią je zwłaszcza dzieci, ale też ich mamy, które w tej formie łatwiej przemycą pociechom niezbędne witaminy. Mus owocowy czy warzywny również zastąpi jedną z zalecanych dziennych porcji owoców i warzyw. Będzie dobrym wyborem na przekąskę lub deser, szczególnie zimą, przy ograniczonej dostępności sezonowych warzyw i owoców.

Warzywa i owoce możemy jeść na wiele sposobów. Ich reprezentacja w naszej diecie powinna być możliwie różnorodna, w czym pomogą – zwłaszcza jesienią i zimą – owocowo-warzywne przetwory.

Więcej informacji na www.apetytnapolskie.com

Przypisy